Jestliže jste někdy uvažovali o pořízení zánovního vozidla, určitě vás napadla myšlenka, pořídit si použité vozidlo ze zahraničí. Všeobecně mezi lidmi panuje mylná představa, že v zahraničí jsou vozidla levnější. Opak je pravdou. Tento mylný dojem v České republice dlouhodobě přiživují nepoctiví dovozci. Vozidlo stejného typu, roku výroby, výbavy a najetých kilometrů pořídíte u nás za přibližně stejné peníze jako například v Německu, Francii nebo Itálii. To že jsou dovozci schopni dovážet vozidla levněji, má samozřejmě své důvody, na které se nyní blíže podíváme.
Přetočený tachometr
Spousta vozidel má před prvním přihlášením v České republice upravený stav tachometru. K tomu samozřejmě dochází z jednoho podstatného důvodu. A tím je, že vozidlo s malým nájezdem má vyšší hodnotu, než vozidlo s půl milionem najetých kilometrů. Tím pádem dovozce takový vůz v zahraničí nakoupí za nízkou cenu a po upravení tachometru, který lépe lahodí oku natěšeného a mnohdy neznalého kupce, vozidlo prodá mnohem dráž. Můžete namítnout, že stav tachometru se již pár let zaznamenává do protokolu z STK, ale to je právě to na co dovozci spoléhají. Přetočí tachometr ještě před první návštěvou STK, takže po první technické nebo evidenční kontrole má vozidlo oficiálně v protokolu zaznamenán požadovaný stav tachometru.
Omlazení
Jedná se o častý nešvar nepoctivých dovozců, kdy při přihlašování vozidla dovezeného ze zahraničí postačuje kopie původního technického průkazu. Díky tomu je dovozce schopen v technickém průkazu pozměnit stáří vozidla i o dva roky, čehož si nezkušený kupec vůbec nemusí všimnout. Jsou místa na vozidle, kde je uveden měsíc a rok výroby, jako třeba na oknech, plastových odlitcích nebo bezpečnostních pásech. Proto věnujte kontrole dostatek času. Omlazením samozřejmě vozidlo stoupne v ceně a taktéž stoupne jeho poptávka na trhu s ojetinami.
Bouraná vozidla
Velký pozor si dávejte na bouraná vozidla. Nejen že zaplatíte mnoho peněz za načančaný vrak, ale hlavně riskujete svůj život. Není takovou výjimkou, že servis svaří ze dvou bouraných vozidel jedno. A sami si asi dovedete představit, jak špatnou pevnost karoserie takové vozidlo musí mít. V takovémto případě se o bezpečnosti vůbec nedá mluvit. Zkontrolujte tedy vozidlo, jestli sváry na karoserii odpovídají originálu a určitě si nechejte přeměřit tloušťku laku karoserie. Zjištěná hodnota vám nejlépe napoví, jestli je karoserie lakovaná.
Nepoctiví obchodníci vymýšlejí stále propracovanější triky, jak z důvěřivých zákazníků vytáhnout více peněz. Nutno podotknout, že ne všichni dovozci jsou nepoctiví. Osobně jsem se setkal i s těmi, kteří si váží zákazníka a snaží si v této podnikatelské džungli budovat dobrou pověst. Rada na závěr zní, vždy si nechejte vozidlo před koupí zkontrolovat ve značkovém servise, kde disponují moderním vybavením, pomocí kterého jsou schopni odhalit opravdový technický stav vašeho vysněného vozidla.